Sthlm lördag

Efter ännu en grym frukostbuffe så va det i lördags dags för att turista lite i Gamla Stan. Dock så började det regna så vi slog oss snabbt ner på ett cafe med varm choklad o muffins. Väldigt mycket höstfeeling ;)

Vi trotsade sedan regnet och traskade i ca 1½ timme till Vasastan där det finns ett Vin och Spritmuseum. När vi kom dit va vi dyngsura och jag fick tom vrida ut mina ögonbryn..!

Men det blev en trevlig museie(?)-tur iaf och även här hade som smarta hörlurar så man slapp läsa ;)

Vi upptäckte att det fanns ett Elite-hotell alldeles i närheten så vi gick in, Kalle presenterade sig och plötsligt hade vi nyckelkort till 5 st olika rum och sviter ;) Kul att få kika runt lite, har bott väldigt lite på hotell själv, och har man gjort det har det varit på Scandic eller Ibis, kul att se lite "finare" hotell ;)

Sen lunch i form av förvånansvärt god pizza på en sunkig pizzeria, sen tillbaka till hotellet och bubbla lite.. :)

På kvällen hade vi bestämt oss för att utnyttja vår Smartbox som vi fick av Kalles föräldrar när vi fyllde år. Bokade bord på Divino vid Humlegården och presentkortet gav oss en 6-rätters. Och vilken middag sen då.. UNDERBAR!
Kalle lät mig inte fotografera maten, men jag måste iaf berätta om allt gott vi fick!

Först, ett par frasiga små "bollar" med mascarponeost och tryffel, följt av en aptitretare som va ett skum på ägg och parmesan, samt stekt pancetta, parmesanchips, gräslök och olivolja. Det va sen dags för bröd, en liten bulle med oregano, en bit foccacia med fänkål och en skiva surdegsbröd. Till detta fick vi ett smör som va vispat med olivolja och havsssalt.
Här va jag nöjd och glad :) Och då hade inte ens den "riktiga" middagen börjat..

Seabass, nässelsoppa, vaktelägg

Halstrad anklever, rågbröd, aprikosmarmelad, syltad fänkål

Torsk med mangoldblad, kronärtkocksrisotto, citronskum

Lammfile, hemgjort tortellini med mascarpone & tryffel, kalvbräss, spetskål, jordärtkockspure, vinsås

Chevretimbal, rosmarinsorbet, honung, rostad mandel

Lakritssemifreddo, hallonsorbet, rabarbersorbet, rabarberkompott

Ni som känner mig vet att jag är småkräsen och ogillar "modern mat" och det va ca 3 råvaror från hela middagen som jag ätit innan. Men, det va heeelt fantastiskt. Enormt gott och ännu godare med olika vin till varje rätt. Lovely! Ska ni till Stockholm och vill äta på finkrog kan jag verkligen rekommendera detta ställe. Super service dessutom!

Vi hade pratat om att gå ut en sväng efteråt (Cafe Opera va planen :P) men när jag väl haltat dit (skoskav...) och hörde dunkadunkamusiken och såg folket som stod i kön så tappade jag suget rejält. Vi gick inom Fridays på Kungsan, Kalle ville se hur hans gamka arbetsplats såg ut, sen gick vi vidare till en skybar. Som visade sig vara den skybaren där dom spelar in Förkväll! Tog en drink och kollade på folk innan det blev hemfärd.



Jag hade på min min prickiga klänning som jag älskar. Årets bästa köp! (Finns iofs inte så många att välja mellan :P )


Kommentarer
Postat av: Josefin"Knappen"

Lojse:)Fick leta mig hit eftersom du inte längre finns med oss på Facebook:( Hade behövt en adress dit jag kan skicka en student inbjudan, har du någon sådan;)? kram

2010-05-14 @ 16:20:45
Postat av: C

Det hade varit jätte mysigt och kul, hoppas vi får till det denna gången. Nästa vecka på fredag kan jag pusta ut efter studierna och alla prov....skönt! :) Vi hörs! Men tänk på nästa fredag :) Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0