Begravningen...


Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Morfars begravning i måndags ledde till så mycket känslor. Allt var så fint, kyrkan va ljus, blommorna fantastiska, prästen helt fantastiskt underbar och fick oss tom att skratta emellanåt.
Så ljust och så fint, men ändå helt fruktansvärt. Det fälldes så mycket tårar inne i kyrkan, både från mig och från alla andra som va där. Alla sörjer min fina älskade morfar så mycket. Alla vet hur bra, omtänksam, rolig, envis och småsnål han är. Var.

Jag kan inte framhålla prästen nog. Jag har, tackolov, bara varit på 3 begravningar med folk som varit på många många begravningar sa att detta va något helt unikt. Han pratade om morfar som om de varit goda vänner och han beskrev döden på ett rakt och ärligt sätt. Jag hoppas att alla som måste gå igenom en begravning har möjligheten att få en lika bra präst!

Vi "barn" tog avsked tillsammans. Jag och Kristian stod och höll om Martin medans vi hade stöd på vår andra sida av Kalle/Helena. Det kunde inte blivit bättre. Jag minns inte exakt vad jag sa därframme men jag vet att jag tackade morfar för allt och sa att jag kommer sakna honom så.. Klappade kistan och ville inte gå därifrån.
Det va ett sånt fint ögonblick och jag har i efterhand fått höra från flera stycken att vårt avsked berörde. Det värmer på nått sätt.

Musiken var också ljus. 'Härlig är jorden' är kanske inte så ljus, men psalmerna 'I denna ljuva sommartid' och 'En vänlig grönskas rika dräkt' samt låtarna 'Gabriellas sång' och 'Där rosor aldrig dör' kändes somriga.

Begravningskaffet intogs i en jättemysig prästgård med fin trädgård. Dessvärre hade cateringfirman gjort bort sig totalt och det hela slutade med att jag, Kristian, Helena och Kalle fick lägga upp alla mackorna, servera, duka av, dela ut tårta, och Alf o Gun fick servera kaffet. Det gick bra, såklart, men det blev inte alls som vi hade beställt.. Och vi vill inte ens tänka på vad som hänt om mamma inte kommit dit med bordsdekorationer innan begravningen och upptäckt att cateringfirman åkt till fel ställe.. Anlita ALDRIG Rent a chef, vad ni än gör!!!!

Innan vi åkte hem till mamma o pappa åkte vi tillbaka till kyrkogården och tittade på alla fina blommor.. Tyvärr hade en del redan börjat nicka av solen, men många var fortfarande fina.

Vi avslutade dagen med middag hos mamma o pappa med kusinerna och mormor. Fina älskade mormor som prästen bad oss alla att ringa ner så mycket att hon skulle bli tvungen att byta telefonnummer ;)




Somrigt hjärta från oss..



Fina kistderokrationen med blåklint, som morfar älskade...



Alla fina blommor vid graven...



Älskade morfar...

Vi alla som känt Dig
och vet hur Du var
önskar så att Du ibland
oss fanns kvar
Men nu när Du gått
dit vi alla skall gå
i hjärtat vi minns allt
det fina ändå


Kommentarer
Postat av: Caroline

<3

Postat av: Fanny

Så fint de verkade va, Louise. Hemskt e de... Begravningar e fruktansvärda, men efteråt på nåt sätt fina.. märklig känsla egentligen!

Gabriellas sång e dessutom i mina öron en av dom absolut vackraste låtarna någonsin. Så HIMLA fin.



Take care! Kram Fanny

2010-07-18 @ 16:39:52
URL: http://guckeliis.blogg.se/
Postat av: Ida

:(

2010-07-18 @ 17:12:59
URL: http://idasval.blogg.se/
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Så fint skrivit :)<3

2010-07-18 @ 17:24:59
URL: http://nattstad.se/cecilies

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0