Minnen

Igårkväll när vi gått o lagt oss kunde jag inte somna. Tankarna snurrade och hamnade som vanligt hos farmor. Jag kan fortfarande inte fatta att hon är borta. Trots att hon fyllt 98 så kändes det som att hon hade tid kvar. Det kände absolut som en möjlighet att hon skulle få fylla 100.

I fredags på jobb va det en kollega som pratade med nån som hörde dåligt, och frågade denna personen om hon hade hörapparat. Det högg till i mitt hjärta direkt. Farmor hörde väldigt dåligt, så när man träffade henne va det första man frågade om hon hade hörapparaten på. Man såg direkt på farmor när den inte var på.

I natt låg jag o tänkte på hur jag alltid varit stolt över min farmor, över allt hon gjort trots sin höga ålder, och hur jag aldrig skulle kunna vara stolt över det längre, eftersom hon inte finns längre. Men så är det såklart inte. Allt hon gjort kommer alltid finnas kvar, trots att hon inte finns kvar längre.
När jag en dag får barn sa jag berätta för dom om vilket krutgumma deras mammas farmor va.
Jag ska berätta för dom om hur hon..
... fram tills hon va 94 år gjorde 300 mandelmusslor varje jul
... vare höst krattade ihop flera flera säckar med löv från sin trädgård
... gick med alla oss på Öresundsbron i samband med invigningen när hon va 89 och farmor va den enda som tyckte vi kunde gå tillbaka istället för att ta bussen
... åkte till Stockholm första gången -39 med en billighetsresa som Arbetet ordnat
... fick gå fortsättningsskola och fick stipendium
... varje skolavslutning och midsommar gjorde massvis med goda smörgåsar åt oss alla. Och jag tog alltid bort ättiksgurkan och kunde då lätt räkna ut hur många mackor jag ätit. Vi kusiner åt alltid en 7-8 st var!
... fick hoppa av bussen med en Konsum-kasse i varje hand när hon va 94 för att busschaufförens stannat för långt från trottoaren. (Farmor klarade det, men när fasters man skulle göra samma sak blev det platt fall ;) )
... alltid eldade massor i sin lilla stuga så där va hur varmt och gott som helst
... alltid visade ur glad hon var att se en när man hälsade på
... va väldigt envis och ville göra allt själv
... va en fantastisk farmor!


Kommentarer
Postat av: Emma

För att inte glömma hennes tripper till Malmö Festivalen som hon brukade ta.

En riktigt krutgumma som sagt, alla vi kommer att sakna lilla Alma....

2010-01-19 @ 12:51:21
Postat av: Emma

Rörd. Saknar ord! Tänker på Er! Vilken underbar människa! KRAM!!!

2010-01-22 @ 18:39:29
URL: http://emstankarochfunderingar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0